Tuesday 7 May 2013

Refleksi Minggu 10 (Sabtu, 28/04/2013)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Minggu ini adalah slot pembentangan terakhir dari kumpulan 9.
Kami telah mempelajari Microsoft Excel dengan lebih mendalam. Program ini adalah salah satu aplikasi bagi Microsoft Office dan merupakan aplikasi yang agak popular dikalangan guru. Ia banyak digunakan untuk menganalisis data, membina graf, carta dan banyak lagi aplikasi di dalam Excel ini. Interface Excel adalah dalam bentuk spreadsheet yang dapat menyimpan pelbagai data yang dimasukkan. Setiap lembaran kerja (worksheet) terdapat cell yang terdiri daripada row dan column yang digunakan untuk memasukkan data. Microsoft Excel juga mengandungi features seperti pengiraan, alat grafik, jadual pivot dan bahasa macro programming. 

Untuk pembentangan Excel ini, kumpulan pembentang telah memilih cara menganalisa markah kuiz pelajar (Headcount) mengikut gred standard. Melalui ilmu yang dikongsi ini, ia memberi peluang kepada guru untuk menggunakan kaedah ini untuk membuat headcount pelajar dengan lebih mudah, mesra alam sekitar kerana penggunaan kertas dapat dikurangkan di samping lebih mudah untuk membuat analisa.

Kelebihan
  •  Sangat berguna kepada guru ketika membuat analisa kemajuan pelajar kelas (headcount) dan Excel telah memungkinkan analisa berlaku dengan lebih cepat dan senang.
  • Analisa peperiksaan akhir juga lebih senang untuk dilakukan oleh para guru melalui Excel.
  • Boleh digunakan untuk tujuan penyelidikan dengan menyediakan platform untuk menganalisa data statistik yang mudah.
  • Boleh mempersembahkan data numerik kepada bentuk grafik(carta, graf dan sebagainya) yang lebih menarik dan senang untuk difahami. 
Kelemahan
  • Pengguna Microsoft Excel perlulah mahir dan arif tentang penggunaan formula agar penggunaannya betul-betul dapat membantu dan sistematik.
  • Bagi mereka yang kurang mahir menggunakan aplikasi ini akan berakhir dengan pelbagai error dalam proses pengiraan dan seharusnya terus belajar untuk membaiki kesilapan dan kelemahan. Ianya tidak terlalu susah untuk dipelajari.
  • Program ini tidak boleh di dapati secara percuma melaui sumber terbuka atas talian (open source online).
  • Microsoft Office adalah satu program yang mempunyai nilai yang agak mahal.
Kesimpulan:
Microsoft Excel merupakan satu program analisa statistik yang sangat berguna untuk guru-guru bagi memudahkan lagi kerja guru terutama apabila perlu menganalisa peperiksaan akhir pelajar dan juga membuat headcount pelajar.  


    0 comments:

    Post a Comment