Sunday 21 April 2013

Refleksi Minggu 2 (Sabtu, 2/03/2013)

Assalamua'laikum dan Salam sejahtera...


Ini adalah refleksi kelas SKP6024 untuk minggu ke-2. Pada minggu ini kumpulan kami mempelajari tentang Khan Academy.  Apa itu Khan Academy? Khan Academy adalah satu organisasi yang ditubuhkan yang mempunyai matlamat untuk mengubah pendidikan dunia ke arah yang lebih baik. Mereka menyediakan kelas pembelajaran atas talian secara percuma untuk kegunaan semua golongan tidak kira siapa atau di mana anda berada. Khan Academy menyediakan peluang pembelajaran yang boleh digunakan secara global dan menunjukkan pembelajaran boleh berlaku tanpa perlu menghadiri kelas. Mereka menyediakan video-video pembelajaran untuk menerangkan konsep sains yang boleh di akses secara percuma oleh semua pengguna sama ada pelajar dan pendidik. 

Saya begitu kagum dengan penggunaan teknologi dalam video pengajaran yang dihasilkan oleh Khan Academy ini. Ia memberi idea kepada guru-guru untuk meningkatkan kreativiti dalam pengajaran dengan menggunakan teknologi 'Screen Capture' ini. Selain itu, saya juga dapat mempelajari cara mereka menerangkan konsep kimia yang abstrak dengan kaedah yang menarik ini. Khan Academy ini juga boleh dijadikan bahan untuk mengajar di dalam kelas saya nanti.
Contoh Video Khan Academy

Anda boleh klik pada pautan di bawah untuk mengakses ke laman sesawang Khan Academy:- 

Kelas SKP6024 ini mengaplikasikan 'Peer Teaching'. Saya dan rakan-rakan akan mengajar satu sama lain dan tidak bergantung kepada pensyarah 100%. Kelebihan pengajaran dan pembelajaran melalui 'Peer Teaching' ini ialah kami lebih selesa untuk berbincang, bertanya dan saya lihat pembelajaran seperti ini akan melibatkan pelajar secara aktif di dalam kelas. Berikut adalah pembahagian software yang perlu diajar kepada rakan-rakan mengikut kumpulan dan minggu. Software yang dibincangkan adalah kebanyakannya boleh didapati di sumber terbuka secara percuma. Saya sangat teruja untuk mempelajari sofware ini kerana ia boleh diaplikasikan dalam proses p&p. Banyak ilmu teknologi saya perolehi dari perkongsian ilmu melalui 'peer teaching' ini.

Persembahan Kumupulan: Peer Teaching



No.
Software/Tools
Group
Week
1.
Blogspot
1
3

CamStudio

4
2.
Picasa
2
5
3.
Microsoft Publisher
4
4.
ChemSketch
3
6
5.
OneNote
7
6.
Moviemaker
5
7
7.
Powerpoint presentation
6
8.
Preezi
8
8
9.
Excel
9


 

Pada minggu ini Cik Asmayati memberi senarai tugasan yang akan di buat oleh kami. Terdapat 6 tugasan yang perlu ditugaskan. Tugasan ini ada yang berbentuk individu dan ada juga yang perlu dilakukan dalam kumpulan. Kumpulan telah pun di bentuk pada minggu lepas.

SENARAI TUGASAN SKP6024:

Tugasan 1: Menulis esei.
Kami perlu menulis esei yang bertemakan '"The Future of Learning: School in the Cloud”.
Tarikh penghantaran: Minggu ke-5 (Sabtu 23/3/2013).

Tugasan 2: Membina e-portfolio
Tugasan ini kami perlu membina e-portfolio untuk di letakkan di dalam web.
Bahan yang perlu ada dalam e-portfolio adalah biodata, perancangan pembangunan karier, falsafah pendidikan saya, tugasan-tugasa, refleksi, borang soal selidik dan sebagainya.
Tarikh penghantaran: Minggu ke-12 (Sabtu 11/5/2013).

Tugasan 3: Forum atas talian SKP6024 
Isu-isu mengenai ICT akan di post di ruangan forum. Cadangan tajuk isu-isu yang akan dibincangkan perlu diberi oleh setiap kumpulan. Saya dan rakan-rakan perlu membalas komen rakan dan membuat refleksi terhadap isu yang telah dibincangkan. Forum ini akan berlangsung sepanjang semester 2 ini sehingga minggu ke-14.
Tarikh tutup: Komen dan refleksi perlu di buat sebelum ditutup oleh koordinator kursus.  

Tugasan 4: Online Learning Resources (Group 0f 4)
Kami perlu menyediakan sumber pembelajaran secara atas talian yang boleh diakses oleh sesiapa sahaja dan sumber ini harus mengandungi kandungan dan pautan-pautan, gambar, video, aktiviti dan latihan yang berkaitan dengan satu topik dalam subjek kimia.

Tarikh penghantaran: Minggu ke-12 (Sabtu 11/5/2013).

Tugasan 5: Simulation/Modelling (Kumpulan dengan 4 orang ahli)
Tugasan ini adalah tugasan berkumpulan di mana kami perlu membina modul untuk guru dengan mengaplikasikan alat ICT bagi membolehkan simulasi/animasi boleh diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.. Aktiviti yang di reka bentuk haruslah berdasarkan kepada model pengajaran 3E iaitu Engage, Empower dan Enhance. 

Tarikh penghantaran: Minggu ke-8 (Sabtu 13/4/2013).

Tugasan 6: Learning Resources (Group of 4)
Setiap kumpulan perlu memilih 4 concept yang berkaitan dengan kimia dan kemudian menggunakan software seperti camstudio untuk merekod semasa menerangkan konsep tersebut. Bahan ini boleh digunakan oleh pelajar untuk mempelajari konsep tersebut.

Tarikh penghantaran: Minggu ke-10 (Sabtu 27/4/2013).


0 comments:

Post a Comment