Monday 22 April 2013

Refleksi Minggu 4 (Sabtu, 16/03/2013)

Assalamua'laikum dan Salam sejahtera...


Membina blog bahagian II - Memasukkan 'Drop down menu'

Minggu ini adalah sambungan untuk belajar buat 'Drop down menu' untuk membina blog. Drop down menu ini perlu jika bahan yang ingin dimasukkan dalam blog terlalu banyak. Oleh itu dengan adanya drop down menu ini, saya dapat mengkategorikan dan menyusun dengan sistematik mengikut kategori-kategori yang blogger inginkan.

Untuk memasukkan drop down menu ke dalam blog adalah satu ilmu baru yang saya perolehi pada minggu ini. Sangat seronok dan agak mencabar untuk mempelajari membuat drop down menu ini kerana ia melibatkan 'coding' Html dan juga CSS.

Sebenarnya kita tidak perlu mereka cipta coding untuk membina drop down menu ini sendiri kerana sudah terdapat banyak laman web untuk blogger menghasilkan coding dengan menggunakan drop down menu CSS generator yang lebih mudah senang dan mengikut kemahuan blogger sendiri. Ini adalah laman web yang boleh dilayari untuk menghasilkan CSS untuk drop down menu.

Blogger boleh memilih opsyen warna, jenis tulisan, tema dan sebagainya dan seterusnya klik pada Submit design menghasilkan coding CSS. Kemudian, salin coding ke dalam Edit Html di bawah CSS kod berikut ]]></b:skin> di bahagian template blog anda.

p/s: Tekan butang Ctrl & F serentak untuk mencari kod di dalam Edit Html.

Setelah memasukkan CSS kod, Blogger perlu memasukkan Html kod. Cara-cara adalah dengan klik pada layout, kemudian add gadget dan pilih edit html dan salin kod html. Anda boleh klik disini untuk mendapatkan kod Html.

Langkah terakhir sekali untuk melihat kesan pada dropdown menu anda klik pada template designer > Advanced add CSS dan taip CSS kod berikut: 
#suckerfishnav li:hover, #suckerfishnav li.hover {
position:static;
 
Sekarang anda boleh View blog. 
  
Pada pendapat saya kelebihan drop down menu ini adalah untuk menyediakan satu interface yang mudah kepada pengguna yang ingin mengakses sesuatu blog. Bahan tersusun dengan sistematik mengikut kategori menghasilkan blog yang cantik dan menarik dan senang untuk digunakan oleh pengguna. Selain itu, ia memudahkan blogger untuk menyusun item mereka mengikut kategori. Kelemahan ialah ia agak sukar untuk dipelajari jika blogger bukan dari kalangan orang yang mempunyai pengetahuan dalam membina blog atau sistem pengkodan. Sedikit kesalahan dalam pengkodan tidak akan menghasilkan drop down menu. Masa yang lama diambil untuk mempelajari drop down menu.

0 comments:

Post a Comment